berggrenplace

Alla inlägg den 9 januari 2021

Av Åsa Berggren - 9 januari 2021 22:59

Hejsan svejsan!

Oj, vad tiden går. Jag minns att jag tänkte dagen före julafton, wow, jag har hela två och en halv veckas jullov, det är länge.

Men jag måste säga att tiden har gått väldigt fort, fast jag inte har gjort särskilt mycket. Men det har varit en rätt lugn och avkopplande tid ändå.

Jag har haft långa, sköna sovmorgonar, och stigit upp typ halv elva nästan varje dag. Och bara gjort vad jag vill, typ se teve, träna på min motionscykel, eller bara gått ut en prommenad med älsklingen ibland.

Och så har jag börjat träna med en sida som heter My Mowo.

Den kan jag rekomendera, det kostar visserligen 149 kronor i månaden, men man kan säga upp abboenmanget när som helst om man blir less på att träna med dom.

Och det är billigare än gym, och ändå varierad träning. Tyvär så är det ju ingen rekomendarsion att gå på gym just nu, så då passar det ju bra att träna hemma.

Det är så enkelt, jag brukar koppla min cromecast till vår teve i vardagsrummet, och så spelar man från mobilen, och sen är det bara att köra igång med träningen.

Sen finns det massor med olika träningspass att välja mellan, och har kört lite dans till schlager till exempel. jag älskar det passet, och ett annat där man tränar kondision och styrka.

Idag prövade jag box, det var rätt kul. Men jag med min artros klarar tyvär inte alla rörelser och så, så jag måste välja ut vilka videos som jag kännder att jag kan klara av, utifrån min rörlighet.

Men det finns många pass att välja mellan, och det roliga är att man samlar på sig medaljer, alltså inte riktiga medaljer, utan bara där, och sen då man samlat ihop ett visst antal efter hur många träningspass man kört så får man små belöningar.

När jag hade det förra gången så fick jag en godisbars, hem, den var väldigt god.

Jag har köpt hem ett par hantlar också, de är visserligen egentligen lite tunga för mig, 5,3 kg, men jag kämpar på, tar bara typ 15 reps åt gången och så vilar jag en stund och kör 15 till, så småningom räknar jag med att jag förmodligen blir starkare och orkar mer  .

Jag har dessutom gått med på en sida som är gratis  Joint Academy, heter dem, en slags artrosskola.

Den verkar väldigt bra, man har kontakt med en sjukgymnast, och så får man typ just nu är jag uppe i två rörelser per dag för att träna höften.

Hitills har det varit hyfsade övningar, har bara varit med i fem dagar ännu, programmet är i sex veckor. Och så får man lära sig mer om artros också.

Jag har börjat jobba ganska mycket med mig själv, ett bra tag var jag också med i en sida som heter Mendly. Den rekomenderar jag också, man får skriva med en psykolog.

Och jag tyckte faktiskt jag blev hyfsat hjälpt där, har lite mindre negativa tankar om sig själv, och jag har förstått mer och mer att det är bra att jobba mer med sig själv, och tänka på sig själv också, utan att känna skuld.

Och min man är så fin, han har stöttat mig i allat.

I alla projekt jag tagit mig för. Det är så härligt att ha en man som backar upp en, och som tror på en och låter mig göra sånt jag vill och mår bra av.

Det är ju så att ju bättre man mår, dessto mer kärlek och glädje kan man även skänka sin familj, tror jag.

Men om jag ska återgå till appen MEndly, som också är kostnadsfri, så är det ju ingenting för den som har riktigt akuta psykiska problem, då måste man ju söka hjälp via vården förstås.

Men nu börjar dess inlägg bli lite väl långt, och hoppas, om någon orkar läsa detta inte har somnat vid mobilen eller tangentbordet.

Nu ska jag snart gå och sova.

Hade tänkt börja vända tillbaka dygnet. I torsdags var jag faktiskt uppe klockan fem med min man. Men det blev bara en gång, och sen ville jag fortsätta njuta av min sovmorgon.

Men jag vet att det oftast brukar gå bra, på nåt sätt lyckas jag alltid kravla mig upp klockan fem. Så det ska nog gå på måndag också.

Dessutom är jag ändå glad att återgå till vanliga rutiner igen.

Natti natti eventuella läsare, och var rädda om er och tag hand om varandra  .


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards