berggrenplace

Alla inlägg under april 2020

Av Åsa Berggren - 19 april 2020 20:44

Godkväll!

Tänkte det var dags för några rader nu igen. Den här helgen har jag inte gjort något särskilt, tiden har liksom bara rullat på.

Jag och min man var ute på långprommenad i går, broarna runt och idag gick jag en prommenad själv med mina stavar.

Försöker träna mig lite mer på kondisionsträning nu, och övar på att gå lite fortare än vad jag brukar göra, men större delen av prommenaderna sker i lite lugnare takt.

Men jag märker att jag har börjat få bättre kondis och orkar mer. Och det känns bra, även om det just nu inte händer särskilt mycket med vikten, så blir det kanske så småningom.

Det kommer att ta tid inser jag innan jag når ett av mina delmål, under 80.

Men jag har ingen brådska, jag försöker i allafall intala mig det, även om jag önskar att det hände fortare.

Men jag vet att jag har svårt att gå ner, och jag har större chans att misslyckas om jag bara stressar på för att sen gå upp igen.

Så har jag gjort i många år, sk jojo bantning, och det är ingenting som jag rekomenderar. DÅ tror jag det är bättre att inse läget, och ta det i sin egen takt, och bli glad den dagen det händer.

Min absoluta målvikt skulle vara 75, eller 70 hade ju förstås bara varit super, ännu bättre.

Men det får jag räkna med kanske tar typ fem till tio år till.

Men ett plus är i allafall att jag har börjat tänka mig mer för då jag köper godis och så, och att jag nu bara försöker ha godisdag en gång i veckan.

Men jag blir ändå inte arg på mig själv om jag skulle misslyckas, jag tänker att det är huvudsaken jag inte går upp så mycket som till 96 kg, som för några år sedan. och jag har säkert vägt ännu mer också innan jag började väga mig.

Men nog om vikten nu.

Jag skrev i förra bloggen att jag börjat läsa en bok som heter kockskola för ensamma hjärtan, typ.

Men jag tycker inte att den verkade vara nån bok för mig, jag tycker att den är så rörig är så många olika personer man får följa i olika kapitel, och jag kände i allafall att jag till slut tappade tråden helt.

Då jag läser en bok vill jag helst ha en huvudperson eller två som man får följa med under hela boken, och sen förstås några biroller vid sidan om.

Nu har jag börjat om med en bok som jag läste innan min syn började bli sämre.. Den heter Överaska mig med Pophia Kinsella, min favoritför fattare. Har läst mycket av hennes böcker, och jag tycker att det flesta av dem är bra, är typ feelgood romaner, såna gillar jag bäst.

Jag och min man har börjat se en serie också, de visar den andra säsongen nu av den på teve fyra, sjölyckan. Och jag måste säga att den är så rolig, så vi har fått skratta, under helgen har vi sett nio avsnitt av den första säsongen. Det är korta avsnitt så det är lätta att komma in i.

Men nu är det snart dags för mig att sussa i säng.

Jag måste bara berömma min man, som jag tycker är så himla duktig. Han ser till att det blir gjort mycket saker här i hemmet.

Nu i helgen har han hållit på att klamra fast en lång kabel som går till min dotters dator, så det ser mycket bättre ut, och så har han fixat och donat ibadrummet här uppe.

SÅ nu kan jag andvända det, tycker det är mycket praktiskare att duscha uppe än nere, och andra saker gör han också.

Jag är imponerad att han är så duktig. Jag vet att jag skryter nu, men han känns som typ min drömprins, som kommit ridande in i mitt liv, på häst och har tagit mig till ett mycket bättre liv, där jag mår bra, och får kärlek och vara den jag är  .

Men nu vill jag avsluta med att ge en styrkekram där ute till ni som har det svårt, och lider tex av corvid -19 eller har det svårt på annat vis.

Jag ber att det här eländet med corona snart ska vara över, och att världen snart kan återfå sin normala funktion igen.

Och jag ber att Adam Alsing ska få vila i frid, och sänder en tanke till hans nära och kära som lider av hans förlust.

Fast jag inte kände honom såkänns det lite som att man gjorde det, han var en bra programledare, och som jag mycket förstår var en väldigt fin och ödmjuk person som inte gjorde skillnad på folk han träffade.  .

Var rädda om er därute och ta hand om era nära och kära så gott det går, om inte ni kan träffas så ring eller smsa, viktigt är det ju att veta att ens nära tänker på en.

Nu ska jag sluta rabbla för i kväll, natti natti och vi hörs en annan kväll   .

Av Åsa Berggren - 13 april 2020 18:08

Godkväll!

Ja, det var väl en rackarns otur att snön skulle komma tillbaka igen, jag som just hade börjat vänja mej vid mina sköna prommenadskor som jag köpte förra sommaren.

Men April  månad brukar ju vara så här, lite svängit väder liksom.

Den här påskhelgen har gått väldigt fort måste jag säga.

Jag gjorde en väldigt god kyckling idag till middag, inte ofta jag brukar skryta, men detta var liksom ett eget ihopplock kan man säga.

Jag gillar att göra ändringar på recept ibland, om jag inte har just de grejerna hemma till receptet så kan jag hitta på något annat.

Jag hade alltså tre kycklingfileer, efter som vi bara varit tre stycken nu då , bonusbarnen är i fjällen och har roligt i en vecka.

I allafall så ville jag göra en marinad på min kyckling som jag tänkte ungsteka, men ade ingen honung. Då smälte jag helt sonika smör i en kastrull och blandade med lite soya,och olika kryddor som grillkrydda,paprika, curry. Och sen lade jag kycklingarna i en form och strök på den med en pensel, och jag läste nånstans att det var bra att ha lite majonäs i marinaden också, så då hade jag det. Sen kokade jag typ en vanlig ostsås med curry i, hade i västerbottensost som vi alla älskar, och strödde det ovanpå, och sen riven ost ovanpå det.

Sen hips vips in i ungen typ 40 min körde jag, är nog olika på olika ugnar, men jag hade i alla fall på 200 grader, på nedersta gallret.

Och sen är det bara att kolla då och då om kycklingen ser vit ut inuti, till det hade jag bulgur och stekta grönsaker till.

Vi har mer och mer börjat övergå till bulgur i stället för vanligt ris, eftersom det är lite mer näringsriktigt. Det smakar precis lika gott som ris, tycker vi i allafall.

Idag blev det en tur på motioncykeln, 65 minuter. Det går så bra då man ser på teve samtidigt.

Ska också tipsa om en bra serie jag och min man ser just nu, som kanske många har hört talas om.

Den heter Bäckström, jag måste säga att Kjell Bergkvist gör en väldigt bra roll, som i många av hans serier och filmer.

Jag minns honom speciellt från Beck då han hette Kolberg, alltså de gamla Beckfilmerna, de senare filmerna tycker inte jag har varit särskilt bra.

Men jag är som sagt lite gammeldags av mig och tycker mycket av gamla serier och filmer är bland det bästa  .

Jag blev faktiskt besviken, min man sa till mig att han trodde att det var Lilla huset på prärien på teve, jag kom glatt ditrusande, men sen till min besvikelse upptäckte jag att det bara var tillbaka till framtiden 3.

Jag hoppas att mina vänner har haft en bra påsk, Här har det blivit lite för mycket god mat, och godis, men det blir att  försöka motionera bort det till veckan, tänker jag  -

Imorgon hoppas jag att det är fint väder igen, då är det ju nämligen en längre stavprommenad som står på schemat.

Men vinterskorna åker som sagt pådå.

Vi spelade bingolott igår, men vann som vanligt ingenting, jag brukar säga att jag har otur i spel, men tur i kärlek. Och det tycker ju i alllafall jag känns viktigare för mig   .

Jag ångrar inte för en sekund att jag gifte mig med min man, även om vi naturligtvis bråkar och tjafsar ibland som säkert många par gör, så vet vi ju var vi har varandra, och det ärdet allra viktigaste, och att kärleken fortfarande består.

Men nu är det dags att skriva lite på min bok tänkte jag, innan det är dags att gå ner och dricka en kopp kaffe med mannen.   .



Av Åsa Berggren - 4 april 2020 22:44

Godkväll igen!  

Idag har jag haft en dag i karantän, och upptäckte att det inte är så tokigt. Man hinner ju lite mer här hemma då, en förutsättning är förstås att man får vara frisk då.

Jag och min dotter har hjälpts åt och städa idag, och så har jag tvättat två maskiner, och bara tagit det lugnt,och läst ut min bok Jenny S.

Så himla bra bok, tjejen som är huvudpersonen i boken är en riktig överlevare,. HOn får veta att hennes sambo som hon hängt i hop med sen mellanstadiet, typ. Var otrogen med hennes bästa vän, som hon såg som sin syster, eftersom hon inte klarade av att bo hemma, så fick hon bo hos sin bästa vän och hennes familj, och växa upp resten av tiden där,och blev som ett med deras familj.

Hon blir så förkrossad, stackarn, vem skulle inte det förresten. Hon flyr till Stockholm, utan pengar och bostad, och sen får hon träffa så fina människor där, som hjälper henne så hon börjar bli bättre och kanske kan bygga upp sitt liv igen.

Ett måste för er som gillar lättlästa, och lite romantiska böcker. Och konsten att överleva en tragedi, ett av det säkkert värsta sveken man kan råka ut för.

Och jag måste också rekomendera en app som jag beställde mat ifrån, det är ett antal restauranger i Skellefteå som finns samlade på appen, så man kan beställa hem.

Man beställer enkelt på sidan, och man kan ta olika restauranger om nån i familjen tex inte gillar mat från den restaurangen,.

Först trodde jag att det skulle komma två olika bilar och köra hem maten, men det är samma bud som kör, dom sammarbetar alltså genom appen, hur sjukt bra som helst.

Appen heter MHL.

Och passar ju utmärkt så här i corona tider tänkte jag.

Och så har jag och min dotter sett en riktigt bra film, den heter Remember a walk whith me, en sorglig men väldigt fin och bra film som jag verkligen rekomenderar också.

Nu ska jag börja på en ny bok som heter En kockskola för ensamma hjärtan, den kan vara intressant.

Fördelen nu då jag kan börja läsa igen, är att jag har ganska många böcker hemma som jag inte har kunnat läsa klart, så jag slipper köpa nya om jag inte vill, och då sparar jag pengar  .

Idag blev det ingen träning, det var ganska skönt kände jag, gick bara en liten sväng med min dotter så hon får träna sin höft och börja gå mer.

Men imorgon ska jag nog köra stavgång och gå broarna runt, tror jag.

Nu ska jag försöka komma på fem positiva saker, ni som tycker detta börjar bli lite tjatigt kan sluta läsa nu och då säger jag godnatt och på återseende till er   .


1. Kände bara lugnet idag, och har städat inför påsken. Vi brukar visserligen aldrig påskpynta, men städat vill man ju ha ändå.

2. Skönt med en vilodag,utan träning.

3. Var duktig och åt inte så mycket godis, pga att dom nästan var slut, och kände inget större sug efter mer heller, och gjorde popcorn igår, dom blev supergoda, faktiskt.

4. Är glad jag fick läsa ut min bok, och får börja på en ny, känns så kul att få upp det intresset igen.

5. Känns skönt då jag verkligen saknar min man då han är borta, han har varit och skruvat i sin bil hela dagen, Och jag kunde till och med säga i telefon då han ringde att jag saknade honom,

Det är riktig kärlek då man saknar den man älskar, och inte som jag tyckte förut att det var så skönt att vara själv.

Jag uppskattar fortfarande att vara själv ibland, men blir glad då han kommer tillbaka  .

6. Är också glad att jag och min dotter fick egen tid tillsammans att göra saker ihop.


Av Åsa Berggren - 3 april 2020 22:32

Hej!

Nu blir det kanske lite rörigt för eventuella läsare som försöker följa mina bloggar. Nu har jag återgått till bloggplatsen, där är jag mer van och vet hur det fungerar och  det är inte heller lika mycket reklam  , dessutom vet jag hur man fixar in smilysar här.

Men som sagt var så brukar jag oftast lägga ut det jag skriver på fb, och då kommer det ändå ut det jag skriver.

Men jag är typ en vanmänniska, som vill ha saker på ett visst sätt och jag vet då hur det fungerar bäst.

Förmodligen så blir det nog den här adressen som gäller.

Nu äntligen, har helgen börjat.

Den började bra, och jag gick hem och till jobbet, blev ungefär 8000 steg, båa vägarna.

Sen satte jag mig och tränade på  min nya bästa vän, motionscykeln, jag tränade till Dr phil.

Det är ett lättsamt och bra program att träna till.

Nu kommer vårt mysrum verkligen till nytta då jag har motionscykeln där, och dessutom kan jag träna utan att bli distraherad från annat.

Det är egentligen rätt praktiskt att träna hemma, och vill jag gå på toa mitt i alltihop så är det bara att pausa. Det som är bra med min kalori och tidräknare, är att jag kan gå ifrån en stund, och ta en paus, dricka vatten eller vad jag vill, tiden stannar ändå på samma, och sen fortsätter den där jag börjar.

Men tycker nog det bästa är att göra bort allting på en gång, då jag likas sitter på cykeln. 

Sen vilade jag ett tag, och jag och min finaste man hjälptes åt med middagen som blev tacos.

I den här familjen så älskar vi tacos, är så bra helgmat tycker vi, lite festligt och gott på samma gång.

Sen såg jag och mannen på teve, vi såg en väldigt bra film som jag kan rekomendera, den hette Brittmarie. En svensk film.

Jag älskade temat i filmen, att det aldig är försent att ändra på sitt liv och följa sina drömmar, oavsett vad man gjort i sitt tidigare liv, och att aldrig ge upp.

Jag måste nog säga att jag tyckte att hon påminde lite om mig,

Som mest har levt sitt liv för att leva, så har jag kännt i många år. Att jag bara finns för att finnas till, och hjälpa mina närstående med det ka.

Och det vill jag fortfarande,men jag har äntligen förstått att mina egna behov och mitt mående är minst lika viktigt. För att jag ska orka ta hand om andra, måste jag må så bra som jag bara kan själv.

Och det är så skönt att min man förstår det, han tycker också att det är viktigt att jag ska tänka på mig själv också, och göra det jag vill och tycker är roligt i livet  .

Imorgon blir det sovmorgon och städ dag, trist men skönt då det är gjort.

Nu ska jag försöka ge dagens fem positiva saker för dagen då?


1. Är glad att jag orkade genomföra mitt pass, har hittils följt mitt träningschema.

2. Bra musik i lurarna gör mig extra glad, och ger mig mer energi i livet.

3. Är så sjukt nöjd över mitt boeende, har aldrig bott såfint, och dessutom lugnt, inte ens en fredagkväll hör man störande ljud från grannar, eller utanför.

4. Det ärså fint att komma hem och känna sig älskad, att jag duger som jag är.

5. Sovmorgon är ett underbart ord.

6. Att få somna och vakna bredvid den man älskar är så fint.


Jag måste medge att jag fick tänka en hel del innan jag kom på sakerna, men något finns alltid oftast, men ibland måste man bara fundera lite extra för att komma på det.

Godnatt och sov gott, och kom ihåg, ge aldrig upp hur svårt det än kan se ut.


Jag måste medge att jag måste tänka lite extra över den där femte saken som är positiv.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards