berggrenplace

Direktlänk till inlägg 13 april 2020

Några påsktankar från mig.

Av Åsa Berggren - 13 april 2020 18:08

Godkväll!

Ja, det var väl en rackarns otur att snön skulle komma tillbaka igen, jag som just hade börjat vänja mej vid mina sköna prommenadskor som jag köpte förra sommaren.

Men April  månad brukar ju vara så här, lite svängit väder liksom.

Den här påskhelgen har gått väldigt fort måste jag säga.

Jag gjorde en väldigt god kyckling idag till middag, inte ofta jag brukar skryta, men detta var liksom ett eget ihopplock kan man säga.

Jag gillar att göra ändringar på recept ibland, om jag inte har just de grejerna hemma till receptet så kan jag hitta på något annat.

Jag hade alltså tre kycklingfileer, efter som vi bara varit tre stycken nu då , bonusbarnen är i fjällen och har roligt i en vecka.

I allafall så ville jag göra en marinad på min kyckling som jag tänkte ungsteka, men ade ingen honung. Då smälte jag helt sonika smör i en kastrull och blandade med lite soya,och olika kryddor som grillkrydda,paprika, curry. Och sen lade jag kycklingarna i en form och strök på den med en pensel, och jag läste nånstans att det var bra att ha lite majonäs i marinaden också, så då hade jag det. Sen kokade jag typ en vanlig ostsås med curry i, hade i västerbottensost som vi alla älskar, och strödde det ovanpå, och sen riven ost ovanpå det.

Sen hips vips in i ungen typ 40 min körde jag, är nog olika på olika ugnar, men jag hade i alla fall på 200 grader, på nedersta gallret.

Och sen är det bara att kolla då och då om kycklingen ser vit ut inuti, till det hade jag bulgur och stekta grönsaker till.

Vi har mer och mer börjat övergå till bulgur i stället för vanligt ris, eftersom det är lite mer näringsriktigt. Det smakar precis lika gott som ris, tycker vi i allafall.

Idag blev det en tur på motioncykeln, 65 minuter. Det går så bra då man ser på teve samtidigt.

Ska också tipsa om en bra serie jag och min man ser just nu, som kanske många har hört talas om.

Den heter Bäckström, jag måste säga att Kjell Bergkvist gör en väldigt bra roll, som i många av hans serier och filmer.

Jag minns honom speciellt från Beck då han hette Kolberg, alltså de gamla Beckfilmerna, de senare filmerna tycker inte jag har varit särskilt bra.

Men jag är som sagt lite gammeldags av mig och tycker mycket av gamla serier och filmer är bland det bästa  .

Jag blev faktiskt besviken, min man sa till mig att han trodde att det var Lilla huset på prärien på teve, jag kom glatt ditrusande, men sen till min besvikelse upptäckte jag att det bara var tillbaka till framtiden 3.

Jag hoppas att mina vänner har haft en bra påsk, Här har det blivit lite för mycket god mat, och godis, men det blir att  försöka motionera bort det till veckan, tänker jag  -

Imorgon hoppas jag att det är fint väder igen, då är det ju nämligen en längre stavprommenad som står på schemat.

Men vinterskorna åker som sagt pådå.

Vi spelade bingolott igår, men vann som vanligt ingenting, jag brukar säga att jag har otur i spel, men tur i kärlek. Och det tycker ju i alllafall jag känns viktigare för mig   .

Jag ångrar inte för en sekund att jag gifte mig med min man, även om vi naturligtvis bråkar och tjafsar ibland som säkert många par gör, så vet vi ju var vi har varandra, och det ärdet allra viktigaste, och att kärleken fortfarande består.

Men nu är det dags att skriva lite på min bok tänkte jag, innan det är dags att gå ner och dricka en kopp kaffe med mannen.   .



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa Berggren - 16 januari 2021 18:05

Godkväll!...   Ja då vart det helg igen, tyvär så är det ju lite trist att helgerna går så fort. Men detta har hitills varit en riktigt lugn och bra helg, och jag har inte ens varit utanför dörren. Det ' är så skönt ibland att bara inte göra nå...

Av Åsa Berggren - 9 januari 2021 22:59

Hejsan svejsan! Oj, vad tiden går. Jag minns att jag tänkte dagen före julafton, wow, jag har hela två och en halv veckas jullov, det är länge. Men jag måste säga att tiden har gått väldigt fort, fast jag inte har gjort särskilt mycket. Men det h...

Av Åsa Berggren - 5 januari 2021 23:40

Godnatt     Tänk vad tiden går fort, och mitt julov är snart över, bara en vecka kvar. Jag har inte gjort något särskilt alls, bara myst med familjen och tagit det lugnt. Och förstås, ätit en hel del god mat och godis, men jag får ta mig en hår...

Av Åsa Berggren - 7 december 2020 20:10

Ja, det var ett tag sedan jag skrev nu, faktiskt. Det blev inte något mycker mer blogginlägg bara för att jag köpt en ny dator  . Men snart, mina vänner har jag ett helt julov att se fram emot, typ två och en halv veckas ledighet. Jag undrar vad ja...

Av Åsa Berggren - 28 augusti 2020 22:31

Hejsan! Ja, det var ett tag sen jag skrev nu, hade nästan glömt bort att jag har en blogg  . Nu är det äntligen helg, och det känns väldigt skönt med lite sovmorgon imorgon, ska jag säga. Annars har jag inte något särksilt inplanerat. Jag har k...

Ovido - Quiz & Flashcards